Interview met Marjolein van Velzen

Interview met Marjolein van Velzen

Voor haar stage interviewt Malika een Huishoudelijke Duizendpoot, een Klant, en een franchisenemer van Hulp Waar Nodig. Hieronder leest u het tweede interview, het interview met een klant.

Na een leuk interview gehad te hebben met medewerkster Katusha, vonden we het ook leuk om een interview te houden met een klant. Zo weten we wat onze klanten van ons en van Hulp Waar Nodig vinden. Voor dit interview heb ik Marjolein geïnterviewd. Marjolein is 63 jaar en ze woont al een tijdje in Frankrijk, net als haar zus. Hierdoor kunnen ze hun moeder niet vaak zien en dat is natuurlijk heel zwaar. De moeder van Marjolein is 93 jaar en ze is al ruim 4 jaar klant bij ons. Dus ik was heel erg benieuwd naar haar ervaringen met Hulp Waar Nodig.

 

Kunt u uzelf kort voorstellen?

Ik ben Marjolein van Velzen en ik ben 63 jaar. Ik werk als vertaalster en dat doe ik vanuit huis. Mijn moeder is 93 jaar en ze is klant bij Hulp Waar Nodig, wat we ontzettend fijn vinden. Mijn zus en ik wonen allebei in Frankrijk, dus we zitten erg ver van onze moeder vandaan. Het scheelt ons ontzettend veel zorgen om op regelmatig berichten te krijgen over onze moeder. We vinden het ook heel fijn dat we goed kunnen communiceren met Hulp Waar Nodig.

Hoelang bent u al klant bij Hulp Waar Nodig?

Volgens mij al heel lang. Ik denk misschien al wel bijna 5 jaar.

Hoe vindt jullie moeder het bij Hulp Waar Nodig en hoe vinden jullie het bij Hulp Waar Nodig?

Wij vinden het geweldig, want de dames die over de vloer komen zijn heel erg behulpzaam. Ze hebben allemaal hun eigen sterke punten.

Mijn moeder vindt het ook heel erg fijn. Ze begint wat vager te worden, waardoor ze niet meer heel erg goed let op wat er allemaal gebeurt met schoonmaken, strijken, boodschappen enz.. Maar soms gebeuren er dingen die ze verschrikkelijk fijn vindt. Zo is er nu iemand die haar af en toe in een rolstoel zet en haar mee naar buiten neemt voor een wandeling, wat heel fijn is met dit mooie weer. Daar geniet ze van! Volgens mij heeft niemand gevraagd of deze medewerkster dat wil doen, maar ze doet het gewoon uit zichzelf. Daar zijn we zo blij mee! Mijn moeder komt ook niet meer vaak buiten en de enige wie ze ziet, zijn de hulpen van Hulp Waar Nodig. 

Hoe kwam u terecht bij Hulp Waar Nodig?

Het is allemaal begonnen met de tuin van mijn moeder. Mijn moeder heeft een heel klein tuintje en op een gegeven moment was dat helemaal overwoekerd. Dus mijn zus was op zoek gegaan naar iemand die een beetje tuinwerk kon verrichten. Via via zijn we bij Karin en Esther gekomen. Toen we naar de website van Hulp Waar Nodig gingen, zagen we dat er meer dingen mogelijk waren. Dus toen hebben we het langzaam zoveel mogelijk uitgebouwd.

Wat was uw eerste indruk van Hulp Waar Nodig?

De eerste contacten waren heel vriendelijk en vrolijk. Zodra we Karin en Esther persoonlijk ontmoet hadden, dachten we: dit is helemaal geweldig. Karin en Esther zijn zulke toffe vrouwen! Mijn moeder is de afgelopen tijd een paar keer gevallen en dan doet ze zich verschrikkelijk veel pijn en ze wordt er ook   heel verward van. We hebben er  veel verdriet en zorgen om. Maar op de een of andere manieren kunnen we met Esther en Karin er altijd om lachen. Hoe vreemd het misschien ook klinkt, er komt toch altijd wel iemand met een rare opmerking en dan beginnen we te lachen.

Is er iets wat u vindt dat anders kan bij Hulp Waar Nodig?

Nee, eigenlijk niet! Dat komt omdat Hulp Waar Nodig verschillende mensen in dienst heeft. Er is bijvoorbeeld een hulp die verschrikkelijk goed is in schoonmaken. Omdat onze moeder heel erg van gestreken spullen houdt, wordt er wanneer maar mogelijk gestreken. Alle boodschappen worden gedaan door Hulp Waar Nodig. Bovendien zijn de hulpen heel doortastend, dus als ze iets zeggen tegen mijn moeder, dan luistert mijn moeder direct. En zoals gezegd is er iemand die met mijn moeder gaat wandelen. Dus alles wat je graag voor je moeder wil op lange afstand, wordt helemaal afgedekt.

Wat vindt u van de WhatsApp groep die jullie samen hebben?

We vinden het verschrikkelijk fijn! We communiceren voornamelijk over mijn moeder, over hoe het gaat en wat ze doet. Zo blijven we op de hoogte van onze moeder. Als de hulpen zijn geweest melden ze dat ook via de groep en ze vertellen allemaal wat ze hebben gedaan, dus dat is heel fijn. Af en toe sturen ze ook een foto van onze moeder, dus dat is hartstikke leuk. Het geeft ons een heel veilig gevoel.

Mijn vorige interview was met Katusha. Zij komt ook bij uw moeder. Wat vindt u van haar?

Nou fantastisch! Een ster! Een held! We vinden haar geweldig, echt geweldig! Als Katusha gekloond kan worden dan houden we ons aanbevolen. Maar alle hulpen zijn fantastisch, elk met hun eigen sterke punten.

Wat vindt u dat Hulp Waar Nodig onderscheidt van soort gelijke bedrijven?

De mensen! Karin en Esther zijn natuurlijk heel erg goed. Kennelijk zijn ze ook goed in het aannemen van mensen. Ze zoeken heel goed uit. Het zijn echt de menselijke aspecten, vriendelijkheid en het enthousiasme en het meedenken. Volgens mij maakt dat het complete verschil. Ik denk dat het komt doordat ze zelf ook zoiets meegemaakt hebben met hun eigen moeder. Dus ze weten gewoon precies waaraan je behoefte kan hebben.  En de communicatie is puik!

Hoe hebt u de corona tijd ervaren, want door corona konden jullie natuurlijk jullie moeder niet bezoeken?

De maatregelen waren hier veel strenger dan in Nederland, maar we vonden het wel allemaal redelijk. We hebben ons aan alle voorschriften gehouden. Je mocht op een gegeven moment maar één kilometer van huis om te lopen ook met de hond. We moesten ook binnen een uur thuis zijn. We hebben ons altijd netjes aan de maatregelen gehouden, zo waren we altijd voor 6 uur thuis en gingen we ook niet op bezoek bij elkaar of bij de buren. Het was wel allemaal heel pittig. Op een gegeven moment werd het ook wel zwaar hoor.

Zou u mensen ook aanraden om klant te worden bij Hulp Waar Nodig en waarom?

Ja, zeker! Absoluut, want ze zijn zo verschrikkelijk goed!

 

Zo, het was weer tijd om het interview af te ronden. Wat was het gezellig en leuk om dit interview met Marjolein te mogen houden. Wat een geweldige vrouw! Marjolein is een aardige, open en spontane vrouw. Na ons interview hebben we even kort gepraat met elkaar en daarna hebben we het interview officieel afgerond. Ik heb Marjolein bedankt voor haar tijd en voor het beantwoorden van de vragen en ik heb haar veel succes met alles gewenst.